Вплив олімпіад на формування особистості.

Вплив олімпіад на формування особистості.

Зазвичай, олімпіади, змагання та конкурси спрямовані на оцінювання знань і умінь дітей, а також їх когнітивних здібностей. Але в будь-якому випадку будь-яке змагання – це серйозне випробування та стресова ситуація. Тому неминуче постає питання про те, чи варто брати в них участь і які негативні і позитивні «наслідки» впливу олімпіади на дитину?

Досвід перемог і поразок, що набувається в ході різноманітних конкурсів, олімпіад, змагань надзвичайно важливий для подальшого життя. В результаті дитина формує власне уявлення про свої можливості та самостверджується.

Перемога у конкурсі буде підвищувати самооцінку, сприяти підвищенню інтересу до досліджуваного предмета. Однак, важливо щоб самооцінка була адекватною і не ставала завищеною.

Якщо намічені результати не були досягнуті, то самооцінка буде неминуче занижуватиметься. Це цілком природний процес. Дитині потрібно дати зрозуміти, що невдача в олімпіаді ні в якому разі не привід сильно засмучуватися і себе вважати невдахою. При цьому невдача повинна розцінюватися як набутий досвід.

Підвищенню самооцінки сприятиме і те, що дитина вже бере участь в такому серйозному заході, як олімпіада.

Що важливіше перемога чи участь?

Головна мета для багатьох – це призове місце. Батькам в будь-якому випадку слід заохочувати прагнення дитини взяти участь в олімпіаді. Але – тільки не для отримання того чи іншого матеріального блага. Великою помилкою буде змушувати свою дитину брати участь в олімпіаді, пообіцявши натомість, наприклад, новий смартфон або ноутбук.

З приводу ж того, що головне – перемога чи участь – немає однозначної думки.

Участь в олімпіаді – навіть при відсутності перемоги – позначається на розвитку дитини найкращим чином.

Але важливо виробити у дитини правильну позитивну установку і відношення до олімпіади – не тільки як до засобу досягнення цілей (отримання призу, пільг під час вступу до вищого навчального закладу і т.д.), але і самого процесу саморозвитку.

Яскравість перемог і гіркота поразок можуть стати додатковим мотивом для продовження занять за обраним видом діяльності, бажання довести самому собі свою перевагу і майстерність.

Ясно, що позитивний мотив несе в собі масу переваг: з великим успіхом долаються труднощі, по-іншому організовується час і простір, спокійніше сприймаються невдачі, відчувається мобілізація внутрішніх сил.

Найчастіше – саме після участі в олімпіаді в учня починає проявлятися посилений інтерес до досліджуваного предмета. Це в подальшому може навіть стати його життєво визначальним фактором і орієнтиром у професійній кар’єрі.

Згідно з дослідженнями психологічної науки, на 80% високих досягнень у житті людини впливає так званий «емоційний» або «соціальний» інтелект. Цим терміном визначається самомотивація, стійкість до розчарувань, контроль над своїм емоційним станом. Участь у змаганнях, конкурсах, олімпіадах – дуже дієвий засіб розвитку емоційного інтелекту особистості.

Навіщо дитині змагатися з іншими в конкурсах, якщо всі говорять, що дитину потрібно порівнювати тільки з самою собою? У процесі всього життя людина, свідомо чи ні, постійно порівнює себе, свої якості, досягнення, вміння з іншими людьми. Соціальне порівняння являє собою один з провідних механізмів формування самооцінки людини, думки про себе, Образу-Я. Разом з тим, нерідко доводиться чути про те, що порівняння є руйнівним, особливо щодо дітей. Насправді ж, важливо чітко розрізняти порівняння людей, поведінки або досягнень. Якщо ми говоримо дитині, що «ти – поганий», а «однокласник – розумний і успішний», то конструктивного порівняння тут немає. У разі ж, коли ми ставимо дитину в ситуацію самооцінки власних результатів і оцінки досягнень інших людей  – ситуація кардинально змінюється. Тут дорослий не говорить дитині конкретно, що він повинен на когось рівнятися або когось наслідувати. Навпаки, дитина потрапляє в умови, коли їй самій необхідно проаналізувати, оцінити і зробити висновки для себе.

Результати конкурсів, змагань та олімпіад – не просто виконані дітьми проекти і  це не перемога на олімпіаді – це, перш за все, сам досвід самостійної роботи, розширення кругозору, розвиток профільних здібностей, адекватна самооцінка та, однозначно, профорієнтація.

PS. А ми пишаємось нашими студентами курсу “Програмування C++”- Беспальком Денисом Юрійовичем, Швецем Сергієм Сергійовичем – переможцями ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з інформатики 2019-2020 н.р. (6-8 класи). Також дякуємо викладачеві програмування – Вєтрову Віталію Вікторовичу – за знання, за позитивний стимул, за адекватні настанови.